Schoolwaardenkompas: relatie
Mijn artikelen zijn lang, vaak meer dan duizend woorden. Eén beeld zegt soms meer.
Dit zijn een paar series van beelden, onderdelen van presentaties. Zij sluiten aan bij de artikelen.
![Schoolwaardenkompas-relatie-de-assen-van-het-kompas Schoolwaardenkompas:
relatie, de assen van het kompas.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-de-assen-van-het-kompas.png)
De assen van het kompas
horizontaal: Wat is de relatie in het onderwijs?
- Boven
of
- Naast
![Schoolwaardenkompas-relatie-boven Schoolwaardenkompas: relatie, boven.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-boven.jpg)
Boven
- De leraar boven de leerling
- Ouder-kindrelatie
![Schoolwaardenkompas-relatie-naast Schoolwaardenkompas: relatie, naast.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-naast.jpg)
Naast
- De leraar naast en met de leerling
- Volwassen-volwassen-relatie
![Schoolwaardenkompas-relatie-een-hulpmiddel Schoolwaardenkompas: relatie, een hulpmiddel.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-een-hulpmiddel.png)
Een hulpmiddel:
de ego-posities van de T.A.
(transactionele analyse)
Ouder-volwassene-kind
- ouder- en kind-rol roepen elkaar op
- volwassenrol roept volwassenrol op
Meer in: Zin krijgen door zingeven
![Schoolwaardenkompas-relatie-relatie-en-motivatie Schoolwaardenkompas: relatie, relatie en motivatie.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-relatie-en-motivatie.png)
Relatie en motivatie
Afhankelijk van waar je staat in het Kompas kom je uit in twee verschillende werelden
- motivatie volgens het behaviourisme: wortel en stok
- motivatie volgens de Self-determination theorie (SDT, Ryan, Deci, Pink e.a.)
- Welk model klopt? Zie Motivatie
![Schoolwaardenkompas-relatie-de-chinese-vingerval Schoolwaardenkompas: relatie, de chinese vingerval.](https://www.tamirherzberg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Schoolwaardenkompas-relatie-de-chinese-vingerval.png)
De Chinese vingerval
Het is een simpel, gevlochten buisje.
Steek er aan beide kanten een vinger in. Als je probeert los te komen door te trekken, kom je alleen maar vaster te zitten. Je komt alleen los door de omgekeerde beweging: breng je vingers naar elkaar toe.
Vertaal dit naar de relatie leraar-leerling!